2010. február 28., vasárnap

Koop

Az elmúlt három napban totálisan tovább lettem képezve. Összesen 30 órában, kooperatív csoportmunkából. Érdekes volt, de elég fárasztó, és még nem ülepedett le bennem annyira, hogy el tudjam dönteni, milyen területeken fogom tudni alkalmazni az oviban (mert alapvetően tanítóknak és tanároknak szervezték a képzést, elég kis százalékunk volt ott óvodapedagógus).

A kooperatív tanulástechnika

Az oktatás egyik legnemesebb célkitűzése, hogy a diákokat olyan tapasztalatokkal lássa el, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy pozitív módon formálják társadalmi és fizikai környezetüket, tartsák természetesnek az élethosszig tartó önnevelést. A cél az, hogy a diákok minél rugalmasabbak legyenek. Attól függően, hogy mit kíván a helyzet, legyenek kooperatívak, versengők vagy éppen teljesen önállóak. Rendelkezzenek a lehető leggazdagabb tanulási tapasztalatokkal. Ebből következik, hogy a kooperatív módszer nem kizárólagos, hanem megfelelő egészséges egyensúly szükséges a kooperatív, kompetitív és az individuális tanulásszervezés között, olyan kombináció, amely a legmegfelelőbben készíti fel a diákokat a lehető legtöbb élethelyzetre. (Manapság nehéz elképzelni olyan munkahelyet, ahol ne kerülne az ember kooperatív interakciókba másokkal.)

Ez a módszer négy alapelvre épül:
- építő egymásrautaltság,
- egyéni felelősség,
- egyenlő részvétel,
- párhuzamos interakciók.
Csak akkor beszélhetünk kooperatív tanulásról, ha a négy alapelv közül mindegyik egyszerre érvényesül.

Építő egymásrautaltság:
Az egyének, csoportok fejlődése pozitív. Egyik diák fejlődéséhez társul a másik diák fejlődése. Egyik csoport sikere függ és/vagy társul a másik csoportéhoz.

Párhuzamos interakciók:
A kooperatív tanulás során a tanulók között egyidejű interakciók zajlanak. A diákok párokban, csoportokban aktív kommunikációt, munkát folytatnak, nem tanári előadás passzív befogadói. A hagyományos tanórán általában csak egy ember beszél legtöbbször a tanár, az egy diákra eső aktív részvételi arány nagyon alacsony. Egymás után szólítja fel a diákokat, egy diákra nagyon kevés idő jut nagy létszámú osztályban, van, akire semmi. Nem csoda, ha a diák egy idő után unatkozni fog, esetleg rendetlenkedik. Például, ha a tanulókat párban dolgoztatjuk, egyszerre beszélhet az osztály fele.

Egyéni felelősség:
A csoport egyes tagjainak teljesítménye a csoportmunka értékét befolyásolja. Az egyén érdekelt abban, hogy feladatát a tőle telhető legjobban elvégezze.

Egyenlő arányú részvétel:
A hagyományos frontális oktatásnál egyenlőtlen a részvétel. Az egyenlő részvétel biztosítható szereposztással, munkamegosztással. A kooperatív tanulás sarkalatos pontja a tanulásszervezés. Ez azt jelenti, hogy úgy kell előkészíteni, megszervezni az órákat, hogy mindenkinek legyen feladata, minden diák figyelme le legyen kötve. A kooperatív tanulás óriási ereje abban rejlik, hogy a diákok természetes megnyilvánulásait nem visszafolytja, hanem tanulmányi és társas fejlődésük szolgálatába állítja.

A kedvencem a tanfolyamról:
Előadó: - Lehet-e dolgozatot íratni kooperatív csoportmunkában?
Egyik tanítónő: - Nem.
Másik tanítónő: - De a gyerekek tudnak!

Virágom, macskám

Mint írtam régebben, az első növény, ami úgy döntött hogy kitart mellettem, egy orchidea. Pami-virág a neve, mert Pamiéktól kaptam tavaly anyáknapjára.

A telet szépen átvészelte, hozott négy új hajtást, két új levelet és egy csomó bimbót. Már nagyon várom, hogy kinyíljanak. Most ilyenek:


Sütikéről is készültek ma fotók:

Sütis táskát...

lehet most nyerni Lidérckénél. Egyenlőre a színe titok :)

Én meg végre nekiálltam elkészíteni a nyereményeket Ankának, Csipkepillének és Náncsinak.
Itt van, ezekből lesz a meglepetés :)

2010. február 22., hétfő

De hol a tavasz?...

Egyre melegebb van, rendben.
Elolvadt a hó, rendben.
Néha még a nap is kisüt, rendben.

De ez nekem még nem tavasz!

Mikor jön el az a nap, amikor végre otthon hagyom a télikabátom?
Mikor lesz az összes növény üde, tavaszi zöld rügyekkel, hajtásokkal tele?
Mikor nyílnak ki a színpompás virágok?

Már előre tartok a most következő télvégi hideg, felhős, szürke-barna hetektől.

2010. február 20., szombat

Macskás vers

Drégely László: Macskaházi Benedek

Macskaházi Benedek,
megfogott egy egeret.
Egér mondta Benedek,
engedj már el engemet!
Nem engedte Benedek,
hanem nagyot nevetett.

Ne nevess ki Benedek,
megharapom kezedet!
Megijedt a Benedek,
letette az egeret.
Az egér jót nevetett,
hoppon maradt Benedek.

Tavaszvárás még...

A tavaszváró virágaink elkészítése annyira tetszett a gyerekeknek, hogy játékidőben elővettem pár mintalyukasztót, és további tavaszváró képeket alkottunk. Hihetetlen sikert aratott a dolog!

"Sajnos" mire észbekaptam, a legszebb alkotásokat elkapkodták a szülők. Úgy látszik, nem csak a gyerekek vannak kiéhezve a tavaszi színekre...

Volt rengeteg virágoskert pillangókkal, tulipánokat szagolgató macskacsalád, tavaszi erdő lábnyomos ösvénnyel, de nektek csak ezt a két képet tudom megmutatni:

2010. február 17., szerda

Tavaszváró virág

Krisz ugye azt kívánta nekem pénteken, a felemásra sikerült farsang után, hogy extra jó legyen a hétvégém. És ez be is jött :)

Még mindig az éttermi élményeimre utalnék vissza: kaptunk tavaszváró virágot. Ilyet:
Photo by Szuszmok, megint. Mert én nem fotóztam az étteremben.

Ez a virágocska ihlette a mai vizuális foglalkozást, és bár az eredmény nem hasonlít a megszólalásig, azért szerintem felismerhető :)

Roppant egyszerű volt elkészíteni: a gyerekek kaptak egy-egy csík kék krepp-papírt, azt kis darabokra tépkedték és gömböket formáztak belőle. Aztán kivágták az előrerajzolt cserepet, szárat, és a minta alapján felragasztották a papírra. Érdekes módon a fiaimat sokkal jobban lekötötte, mint a lányokat. De azért mindenkinek tetszett.

2010. február 15., hétfő

Jenga

Hétvégén étteremben voltam. Megmutatom, mit ettem, mert isteni finom volt :)
Pulykacsíkok erdei gombamártással, farfalle tésztával.
Photo by Szuszmok.

Kérésre vittem Jengát is. Mert ez egy tök jó játék. Ma reggel adom vissza a kolléganőmnek, aki kedvesen érdeklődött: - Na, tetszett a Jenga a gyerekeknek?
Mondtam, hogy felnőtteknek vittem :)

2010. február 11., csütörtök

Farsangi jelmez

Vannak napok, amikor annyira szeretek óvónő lenni. Mint például a mai.

Hiszen mennyire jó már, hogy nálam a közutálatnak örvendő "hoztam haza munkát" kifejezés azt jelenti, hogy cseresznyéket rajzolok egy fehér pólóra. Mert befőtt leszek holnap a farsangon.


A tetőn még reggel alakítanom kell, mert egyrészt felvéve elég nagymamás, másrészt lötyög a fejemen. Lehet egyszerűen lehagyom, ha nem lesz időm rendesen megcsinálni.

A pólóra a felirat pedig csak néhány igénytelen öltéssel van rögzítve, mivel eredetileg azt terveztem, hogy a cseresznyés felsőt használni fogom a későbbiekben is. De elég pizsamás feelingje lett, úgyhogy majd még meglátom. Kidobni biztosan nem fogom, bár "olcsópóló" volt.

2010. február 10., szerda

Apás vers

Állítom össze az Anyák napi műsort, és erre a versre találtam, engem nagyon megfogott:

Bartos Erika: Apához

Mikor leszek én is felnőtt?
Mondd el nekem, Apa!
Nem vagyok még iskolás,
de nem is vagyok baba!

Mondd el nekem, milyen érzés
Apukának lenni?
Szeretsz-e, mondd, korán reggel
dolgozóba menni?

Jó érzés-e hazaérni,
megölelni engem?
Látod-e, hogy egész kicsit
ma is nagyobb lettem?

Jó érzés-e betakarni,
puszit adni este?
Maradj itt az ágyam mellett,
kérlek, ne menj messze!

Rajzoltam egy képet neked,
Te vagy rajta, nézd meg!
Én vagyok a kisgyerek és
kézen foglak Téged!

Örülsz neki? Vigyázol rá?
Mi vagyunk a képen!
Én vagyok az apukámmal,
ketten, kéz a kézben!

2010. február 7., vasárnap

Nyertem :) Játssz te is!

Már egy ideje olvasom Mária blogját, és nemrég egy játékra lettem figyelmes. Az első három kommentelő nyer :) Tetszik ez a játék, így én is továbbvinném.

A díj egy kis sk ajándék lesz, már van ötletem, de még majd egyeztetek a szerencsés nyertesekkel.

Ja, és a szabályok:

1. Bárki játszhat, akinek blogja van.
2. Az első 3 ember, aki kommentet ír ehhez a bejegyzéshez, saját kézzel készített ajándékot kap.
3. Ezt az ajándékot az elkövetkező 365 napban kell eljuttatni a szerencsés nyerteseknek.
4. Előre kell fizetni úgy, hogy ezt a felhívást közzéteszitek a blogotokban.

2010. február 5., péntek

Péntek esti vers

Reményik Sándor:
Hogy örvénylik...

Hogy örvénylik a csend: már feneketlen;
Az idő éjfélre jár, hull a hó;
Én az elmúlásról elmélkedem,
És arról, ami örökkévaló...

A lámpám ég, a lelkem alig pislog,
De jó a lelkemen e félhomály;
Ilyen lehet az Isten közele -
És ilyen lehet a közel halál.

Ilyen lehet egy ködös szerelem,
Amelynek célja nincs és vágya nincs;
Csak olyan, mint egy szentjánosbogár,
S a sötét szívnek mégis drága kincs.

Magam vagyok és boldog egyedül,
Az álmaimmal; - az álom erő,
Mikor a valótól már elszakadt,
S titáni árnyék: végtelenbe nő!

Élet portáján ha koldulni röstel,
És felmagaslik némán, feketén,
És megy a maga külön útjain:
Koronás árnyék, fejedelmi rém!

Magam vagyok és boldog egyedül,
A múló élet messze, messze van,
A lámpám ég, a szívem alig rezdül,
Csak álmaim röpdösnek hangtalan,

Magam vagyok és boldog egyedül,
Éjfélután. Künn örvénylik a hó;
És az elmúlásról elmélkedem,
És arról, ami örökkévaló...

2010. február 4., csütörtök

A skarlátról

(másnéven: scarlatina, vörheny)
A skarlát heveny fertőző megbetegedés. Érdekes, hogy manapság is általában egyfajta rémülettel ejtik ki szülők, nagyszülők e betegség nevét. Mi állhat ennek hátterében? Talán az a szomorú tény, hogy a korábbi generációk idején a skarlát gyakorta igen súlyos lefolyású betegségként jelentkezett, következményeként viszonylag gyakran fordultak elő komoly szövődmények és a skarlátot követő ún. utóbetegségek. Mindezek következtében a skarlátos betegeket rendszerint kórházban kezelték, és mind a betegre, mind pedig környezetére igen szigorú járványügyi rendelkezések vonatkoztak.
Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a scarlatina napjainkban általában szelídebb betegségként jelenik meg. Semmiképpen sem szabad azonban lebecsülni a kórokozót, a Streptococcus pyogenes nevű baktériumot, amelynek egyes, bőrkiütések keltésére is alkalmas törzsei okozzák a skarlátot. Ez a baktérium számos más fertőző betegséget is okozhat: pl. leggyakrabban torokgyulladást (streptococcus angina), középfülgyulladást, tüdőgyulladást, sebfertőzéseket, véráramfertőzést (szepszist), gennyes agyhártyagyulladást (meningitis), kötőhártyagyulladást (conjunctivitis). Nagyon fontos, hogy a beteg ezekben az esetekben is időben orvoshoz kerüljön, és megfelelő antibiotikum-kezelést kapjon.

Előfordulás és okok
A skarlát kórokozója a toxint (erythrogén toxint) termelő Streptococcus pyogenes baktérium. Az erythrogén toxin ellen a fogékony szervezetben még nincs ellenanyag, így alakulhat ki a jellegzetes bőrkiütés és maga a betegség.
Típusos skarlátos betegségen a népességnek csak mintegy 30-40 %-a esik át, de ismétlődő, enyhébb streptococcus-fertőzések révén a felnőttkora csaknem mindenki védettséget szerez. A betegség főleg a hideg évszakban jelentkezik, és leginkább a 3-10 éves korcsoportot érinti. Elsősorban cseppfertőzéssel terjed. Fertőzőforrás lehet a skarlátos beteg, valamint a tünetmentes baktériumhordozó, de mivel a kórokozó eléggé ellenálló, ezen egyének használati tárgyai is terjeszthetik a betegséget. A fertőzés kapuja rendszerint a torok, de ritkábban lehet a középfül (otogén skarlát), a méh (puerperális skarlát), a sérült bőr (sebskarlát, égés esetén égési skarlát) is. A baktériumok a behatolás helyén szaporodnak el, és itt termelődik a toxin, majd ezt követően alakulnak ki a tünetek.

Tünetek, kórlefolyás
A lappangási idő 2-8, átlagosan 3 nap. A tünetek hirtelen kezdődnek, hidegrázás, torokfájás, nehezített nyelés, gyakran hányás, hasi fájdalom jelentkezik. A láz magasra szökik, elérheti a 39,6-40 °C-ot is. Jellemző a skarlátvörös - intenzíven gyulladt - torok, a tüszős mandulagyulladás - Figyelem! A mandulán tüszőket utánzó pettyezettséget nemcsak ez a kórokozó okozhat! -, az állkapocsszögletben elhelyezkedő nyirokcsomók fájdalmas duzzanata. A nyelv rendszerint eleinte fehéren bevont, de a hegye és széle élénkvörös. Néhány nap után a lepedék letisztul, így a nyelv vörössége és szemcséssége láthatóvá válik, ez az úgynevezett málnanyelv-tünet. A lágy szájpad és a nyelvcsap ödémás, vörös, gyakran apró pontszerű bevérzésekkel tarkított. Legkésőbb 3 napon belül jelentkeznek a bőrtünetek a nyakon, hason, mellkason, majd a végtagokon. A kiütés igen apró elemekből áll, mely a bőrt vörösen pontozottá, kissé érdessé, grízes tapintatúvá teszi. Meg kell azonban említeni, hogy napjainkban gyakran csak nagyon diszkrét, szegényes bőrtüneteket látunk. Előfordul, hogy a kiütés csak a lágyékhajlatra korlátozódik. Az arcon nincs kiütés, de kifejezett lehet a lázrózsa és a száj körüli enyhén sárgás sápadtság.
Kezeletlen, szövődménymentes esetben a láz 3-5 napig tart, megfelelő antibiotikum-kezelésre 1-2 nap alatt megszűnik. Ezzel egy időben a kiütés és a torok gyulladása elhalványodik. Lehetséges, hogy a gyógyulást követő második, esetleg 3-4. héten hámlás figyelhető meg, mely az arcon és a törzsön finom, a talpon és a tenyéren nagy, lemezes jellegű.

Diagnózis
A kórisme megállapításakor a kezelőorvos figyelembe veszi a betegen észlelhető tüneteket és a járványügyi körülményeket, azaz, hogy előfordult-e több hasonló megbetegedés a beteg környezetében. A diagnózist alátámaszthatják a laboratóriumi vizsgálatok is: ilyenek a kórokozó kimutatása tenyésztéssel (leggyakrabban torokváladékból, sebváladékból), illetve a streptococcus-antigének gyors azonosítására szolgáló teszttel.

Kezelés
A skarlát kezelésére a mai napig az elsősorban ajánlott szer a penicillin, bár számos más készítmény is hatásos lehet. A penicillint 10 napig kell szedni, alternatívaként más szer csak akkor jöhet szóba, ha a penicillinkezelés valamilyen okból nem kivitelezhető (például túlérzékenység miatt). Az antibiotikum-kezelés mellett láz- és fájdalomcsillapítás is szükséges. Rendkívül fontos a megfelelő folyadékbevitel a megnövekedett folyadékigény miatt.

Gyógyulási esélyek
A korán elkezdett és kellő ideig tartó kezelés esetén a prognózis igen jó, a beteg maradéktalanul meggyógyul. Az időben elkezdett antibiotikum-kezelés mellett a korábban észlelt, súlyos szövődmények (gennyes, sokszor komplikált középfülgyulladás, a mandula körüli tályog, gennyes nyaki nyirokcsomó-gyulladás, szívszövődmények) már gyakorlatilag nem fordulnak elő.
Nem megfelelő diagnózis, illetve kezelés esetén immunológiai hátterű, késői megbetegedések megjelenésével kell számolni: reumás láz, vesegyulladás (glomerulonephritis). Napjainkra mindkettő igen ritkává vált, melynek elsősorban az az oka, hogy változás történt a cirkuláló baktériumtörzsek típusait illetően: a jelenlegiek a bőr alatti kötőszövetben, izmokban (cellulitis, fasciitis) képesek súlyos, potenciálisan életveszélyes fertőzések kiváltására. A skarlátos glomerulonephritis régen olyan gyakori volt, hogy a skarlát második betegségének tartották.
Skarlát lezajlása után néhány héttel hasznos, ha a kezelőorvos vizeletvizsgálatot végez, súlyos lefolyás után esetleg szóba jöhet az EKG-ellenőrzés is.

Hasznos tudnivalók
A beteget az antibiotikum-kezelés időtartamára el kell különíteni, és használati tárgyait fertőtleníteni kell. Lényeges, hogy az antibiotikummal kezelt beteg a 2. naptól kezdve már nem fertőz, kezelés nélkül viszont csak a 3. hét után válik fertőzésmentessé. Védőoltás (aktív immunizáció) nem áll rendelkezésünkre.

2010. február 2., kedd

Vírusirtó

Karácsonykor Anyuéknál voltam, és "kicsit" rendberaktam a gépüket. Többek között letöltöttem egy magyar nyelvű, ingyenes vírusirtót (Avast nevűt - ami 8 vírust talált, ehh...).

Mivel most nekem is szükségem volt egyre, gondoltam ugyanaz jó lesz. Letöltöttem. És kapásból blokkolta a netet. És totál lelassította a gépemet. És nem volt az ikonjai között "Uninstall".

Egy csomót szenvedtem vele, mire helyre tudtam hozni mindent. Mostmár úgy néz ki, működnek a dolgok. Találtam egy másik ingyenes vírusirtót, most épp azt tesztelem. AVG. Beválni látszik.

(Anyuval konzultáltam telefonon, és azt nyilatkozta, hogy tökéletesen működik a gépük. Ezek szerint az Avast csak engem nem szeret.)