2010. november 9., kedd

Hetiterv 2010. nov. 8-12.

Elöljáróban annyit, hogy idéntől a kompetencia-alapú programmal dolgozunk, mely a feldolgozandó témaköröket a négy őselem (tűz-víz-föld-levegő) köré csoportosítja. Az október-november-december a tűz jegyében telik.
Hogy mit melyik nap veszünk, azt nem szoktuk külön leírni, úgyis az egész hetünk egy téma körül forog, szinte minden nap előkerül mindegyik. De azért a fő feldolgozási napot leírom, hogy lássátok kb. hogyan osztottam el 5 napra.

Környezeti nevelés (Ez igazából egy ideje már "külső világ tevékeny megismerése" címszó alatt fut, de ezt most az egyszer voltam hajlandó leírni. Igen, a naplóban is a régi nevén vezetjük.):
"Tűzoltók akcióban" - foglalkozások
- Fogalkozások kitalálása képről, találós kérdésekből (hétfő).
- Párkereső játék: egyik képen a foglalkozás végzője, másikon a munkaeszközei vannak, a gyerekeknek a teremben sétálva meg kell találni a hozzájuk tartozó párt (hétfő).
- A szülők munkája, foglalkozása (kedd). "Konyhás" anyuka (kedd) és "tanítónő" anyuka (szerda) meglátogatása a munkahelyén; megnézzük hol és hogyan dolgoznak.
- A tűzoltók munkájának megfigyelése a gyakorlatban (Márton napi felvonuláson - csütörtök).

Mese-vers:
- Fésűs Éva: Bundavásár (új mese, hétfő)
- Fésűs Éva: Az erdei kalapos (mese ism., szerda)
- Ludas Matyi (diavetítés, péntek)
- Bartos Erika: Nem akarok! (vers ism.)

Vizuális nevelés:
- Olvasztott zsírkrétakép készítése, közös munka (kedd). Több zsírkrétából hegyezővel forgácsot készítünk, ezt egy lapon elrendezik a gyerekek, majd sütőbe téve pár pillanat alatt a kép "összeolvad", a színek egybefolynak, sima fényes felület keletkezik.
- Barkácsolás: liba dióból, szalvétából (csütörtök, esetleg péntek).
- Síkbáb: a Bundavásár c. mese állatszereplői (színezés, vágás; hétfő).

Ének-zene (péntek):
- Hatan vannak a mi ludaink (új dalosjáték)
- Megy a gyűrű (ism.)
- Elvesztettem zsebkendőmet (ism.)
- Zenei fejlesztés: halk-hangos éneklés
- Zenehallgatás: Gryllus Vilmos Dalok 2. CD-je (szabad tánc)

Matematika (szerda):
- Számlálás, egyesítés 7-es számkörben

Testnevelés (csütörtök):
- Léglabdagyakorlatok.
- Egykezes alsó átadás társnak.
- Játék: "pattogatott kukoricák"

Anyanyelvi nevelés (csütörtökön, tesi elején):
- Agytorna: keresztbe lendítés, indiánszökdelés, lábfejhajtás.
- Légzőgyakorlat: búvár, szappanbuborék-fújás.
- Ajaktorna, nyelvtorna: lalalalala ... gagagagaga ... lililililili ... gigigigigigi ... lálálálálá ... gágágágágá ... Együnk gombócot: mindkét oldalon rágjuk meg a nyelvünket.
- Mi van a képen? - liba. Utánozzuk a hangját: gá-gá.
- Hangdobálás labdával: dobom a labdát, és olyan hangosan ismételd a szót mint én (gereblye, gólya, gally, gomba, fog, rég, üveg, stb.). A kettő vagy több szótagból álló szavakat eltapsoljuk szótagonként.
- Nagymozgással kísért szövegmondás: gólyalyárás
   Hosszú lábú gólya bácsi,
   mit akar kend vacsorázni?
   Békacombot, brekeke,
   ugye, bizony jólesne!

5 Megjegyzés:

Heni írta...

De jó olvasni, hogy másoknál hogy mennek a dolgok (itthonra is meríthetek ötleteket, pl. az olvasztott zsírkréta képet biztos, hogy kipróbáljuk hétvégén, úgyis folyton alkot a lánykám, tuti, hogy imádni fogja :-)! Mi egyházi oviba járunk, és nem kompetencia alapú nevelés folyik, hanem a régi, megszokott. Én nem óvónő vagyok, de az egyetemen hallgattam pedagógiai tárgyakat is, és többek között a diplomamunkám miatt az óvodai neveléssel kapcsolatban is kutattam anyagot, akkor találkoztam a kompetencia alapú óvodai nevelés tervével, és bevallom, hogy nekem kicsit idegennek tűnt. Te, aki óvónőként alkalmazod a módszert, hogyan látod?

óvónéni írta...

Személyes véleményem a programról, hogy totálisan erőltetett. A négy őselem, pfff... magyarázd ezt el egy ötévesnek... Sokkal kézzelfoghatóbb számára, ha a 4 évszakhoz kapcsoljuk a témáinkat, hiszen az évszakok változását érzi, látja, tapasztalja. Egyes környezeti témákhoz meg sokszor úgy érzem, csak azért írták oda a tüzet (pl.: az anyagok és a tűz), hogy bele lehessen szuszakolni valamelyik témakörbe.
Pozitívumai: rengeteg a tevékenység, vizuális ötlet, játékötlet. Egy-egy témát 3 fejlettségi szintre kidolgozva megkapunk. Nagyon sokmindent felhasználunk belőle, de a mi csoportunkban tudatosan ötvözzük az eddig használt tevékenységközpontú programmal.

Zsírkrétakép: mi a régifajta szendvicssütőt használtuk, tudod amiben olyan vas van ami vörösen izzik mikor felmelegszik. Jobb lett volna beletenni a képet, hogy felülről érje a meleg, de a láthatóság kedvéért letakartuk a tetjét alufóliával (ez kell, mert az olvadt zsírkréta eláztatja a papírt és bármit ami alatta van), és a tetejére tettük, így is elolvadt.

Heni írta...

Köszi a véleményt :-)! Én is így gondolom a dolgot, szerintem ráadásul nem csak, hogy jobban megértik a gyerekek az évszakok változására épülő pedagógiai programot, hanem nagyobb hasznát is veszik, ha ez alapján ismertetjük meg őket a világgal. A saját óvónőinkkel is beszéltem már erről, ők is örülnek, hogy nálunk nem került ez bevezetésre. De ismerik a programot, és ők is vettek át belőle ötleteket, de inkább csak azért, hogy egy kis színt vigyenek a megszokott feladatok közé. (A másik dolog, ami nekem nagyon nem tetszik, hogy a kötött tevékenységeket le akarják csökkenteni, ki akarják vezetni. Szerintem pont az a jó, ha ez megmarad, sőt az alsóbb csoportokban tartottaknál több lesz, hisz az iskola már nem tolerálja, ha a gyerkőcnek épp nem ahhoz van kedve, amiről az adott tanóra szól... Ha viszont ehhez már az oviban hozzászokik - mivel a nagycsoport már igazából az iskolára készít fel - akkor nem lesz olyan éles átmenet az ovi és az iskola között, amivel szerintem csak a gyerek jár jól.)
Zsírkréta kép: volt ilyen szendvicssütőnk, de mivel a mikrónk és a sütőnk is grilles, nem használtuk már, és elajándékoztuk. De szerintem ha beállítom a sütőt felső sütésre, és magasra helyezem a tepsit, a kép alá teszek alufóliát (köszi, hogy szóltál, hogy ez fontos :-)), akkor működni fog a dolog. És mivel a sütőnk ajtaja üveg, még szemmel is tudjuk követni az olvadást :-). Majd beszámolok az eredményről :-)!

Vera írta...

A fiam csoportja is a kompetencia alapú programmal fut, valóban kicsit erőltetettnek tűnik.
Örülök, hogy a mi csoportunkat elkerülte ez a "hullám".

Vegyes csoportom van, 3-7 évesig 30 gyerek, de szerintem a kötetlen foglalkozás ( pardon, kezdeményezés)nagyon jó. Miért kéne odaülnie és törökülésben néma csendben hallgatnia pl a mesét? Ha mesélni készülök úgyis felfigyelnek a bevezetésre, ha megfogtam őket jönnek, ha nem akkor motoszkál halkan, vagy rajzolgat csendben és fél füllel figyel. Matematikát is nagyon jól el lehet rejteni a játéktevékenységekben.
Ami a nehezebb nálunk, hogy ugyanazt a témát sikerüljön egy 3 évesnek és egy 7 évesnek is vonzóan tálalni, és fenn is tartani az érdeklődésüket.(persze a picikét rövidebb ideig)
Szeretem a kötetlen foglalkozásokat, nekem is kihívás, hogy mennyire vevők rá a gyerekek.
Lehet, hogy túl liberális vagyok (bár nem hiszem), de azzal az elmélettel értek egyet, hogy az iskola első 2 osztályát kéne játékosabbá tenni, közelíteni az óvodához. Ahol ezt megtették, ott nagyon jó eredményeket értek el.
bocs, most mennem kell a saját manókhoz
Vera

óvónéni írta...

A gyerekek érdeklődését sose szabad lebecsülni... én a legtöbbször erre építek. Kötöttben vagy kötetlenben, frontálisan vagy mikrocsoportosan. Szándékosan variálom.
Kiscsoportban pl. csak a névsorolvasás volt olyan, hogy egyhelyben csendben kellett ülniük. Az napi 2 perc. A tesi is kötött volt, de az kb negyed óra "játék" - mert még simán játéknak hiszik azt is amit mi főgyakorlatnak hívunk.
Mostmár sokkal több a kötött rész egy nap, de pl. egy mesét sem úgy kell elképzelni hogy ülnek és hallgatják. Néha bábozunk, dramatizálunk, eljátsszuk amit épp hallunk, meg amúgy is belekérdeznek, hozzászólnak, meg-megállunk közben.
Épp a héten láttam az iskolában, hogy még a negyedikesek is milyen játékos módszerekkel tanulnak. És olyan gyerek is volt, aki pl. a pad tetején ült az óra közben, meg néha körbeszaladta a termet, de amúgy végig figyelt, jelentkezett, jókat mndott. Abszolut részt vett az órán. Nincs az iskola olyan messze az óvodától.

Megjegyzés küldése